Rafał Zahorski

 

 

 

 

Szczecinianin, rocznik 1969. Ukończył Wyższą Szkołę Morską w Szczecinie na wydziale nawigacyjnym, kierunku transport morski, absolwent pierwszego MBA w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w Szczecinie, ukończonego z wyróżnieniem z dyplomem nr 3. Zawodowo pracował jako marynarz i oficer floty handlowej , spedytor, shipping-owiec i menadżer a także szkoleniowiec.

Po zakończonej pracy na statkach zaczął pracować jako specjalista ds. spedycji w porcie w Szczecinie w belgijskich firmach Fast Terminals i Fast Baltic (1993-1998)

Potem pracował w fabryce telewizorów Royal Lux w Lubieszynie pod Szczecinem jako menadżer ds. logistyki, importu i eksportu oraz spraw celnych. Tam był w zespole negocjującym, rozpoczynającym i realizującym pierwszą w Europie Wschodniej produkcję japońskiej elektroniki na Europę tj. telewizorów dla Aiwa Japan (1998-1999)

Od 1999 do końca 2015 był założycielem i szefem belgijskiego Magemar Polska Sp. z o.o. a od 2005 podobnie Chińskiego Dongemar w Xiamen.

Przez lata angażował się w bezpłatne konsultacje dla wielu zagranicznych inwestorów w Polsce (brał udział m.in. w projekcie inwestycyjnym firmy Cargotec w Stargardzie jako konsultant ds. logistyki i transportu).

W roku 2007 otrzymał nominację od prezesa ZMPSiŚ SA na honorową funkcję pełnomocnika Zarządu ds. Marketingu i Inwestycji Zagranicznych. Od 2009 do sierpnia 2015 roku członek Zarządu Rady Interesantów Portu Szczecin i na przełomie 2014/15 jej przewodniczący. Autor w 2014 roku logo "12,5 m dla Szczecina" programu pogłębiania toru wodnego Świnoujście-Szczecin a także portu w Szczecinie

Od 2007 roku jest z nominacji króla Belgów Alberta II doradcą ds. handlu zagranicznego ambasadora Belgii w Polsce, a od 2013 – radcą dyplomacji ekonomicznej. Członek Rady Edukacyjnej przy Wydziale Techniki Morskiej i Transportu Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie oraz Rady Programowej Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu.

Ekspert w dziedzinie TSL, szczególnie wyspecjalizowany w gospodarce morskiej, żegludze śródlądowej oraz transporcie kolejowym i intermodalnym. Długoletni praktyk w handlu zagranicznym, zarządzaniu łańcuchami dostaw czy szeroko pojmowanym biznesie międzynarodowym. Ostatnią specjalizacją zawodową jest energia z OZE, powiązana z nią energetyka wiatrowa na morzu (offshore) a także energetyka rozproszona oparta na paliwie przyszłości czyli zielonym wodorze.

Autor wielu publikacji i ponad 200 artykułów branżowych, aktywny komentator, szkoleniowiec, konsultant oraz aktywny uczestnik i panelista wielu konferencji branżowych.

Laureat nagród branżowych zarówno firmowo jak i indywidualnie w tym min. od dziennikarzy szczecińskiej Gazety Wyborczej otrzymał honorowy tytuł i statuetkę Szczupaka 2021.

Był pomysłodawcą i szefem zespołu realizującego pierwszy w historii Polski import (brał osobiście udział w holowaniu z UK do Polski) oraz historyczną restaurację zabytkowego statku morskiego THPV Bembridge z 1938 roku. Jednostka jest bardzo ważnym zabytkiem nautycznym nie tylko z racji tego, że jest najstarszym na świecie brytyjskim morskim kutrem pilotowym - pierwszym i ostatnim w swojej klasie, również z powodu swojego udziału w Dunkierce 1940 czy Normandii 1944 ale także z uwagi na fakt, że powstała na bazie statków wielorybniczych jako protoplasta i jednostka testowa całej nowej klasy okrętów wojennych korwet powstałych dla ochraniania konwojów atlantyckich w czasie II WŚ. Jednostka jest obecnie zacumowana w Szczecinie i pełni rolę siedziby firmy, centrum konferencyjnego i muzeum morskiego.  

W latach 2005 - 2015 zbudował, konserwował i administrował siecią 8 kamer internetowych pokazujących w internecie cały port w Szczecinie - kamery zainstalował na najwyższych budynkach Szczecińskiego portu i wieży Muzeum Narodowego - umożliwiły one każdemu użytkownikowi z każdego miejsca na świecie na samodzielne sterowanie nimi oraz oglądanie każdego zakamarka portu nawet w 400 krotnym zoomie. Port w Szczecinie był wtedy najlepiej widocznym portem morskim na świecie.

Prywatnie w ramach balansu do aktywnego życia zawodowego pasjonat starych samochodów, które sam naprawia i restauruje, a także ogrodnik, pszczelarz i hodowca kur.

Obecnie pełnomocnik marszałka WZP ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz wykładowca-praktyk Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Poznaniu.

 

Najlepszy Cyfrowy Wykładowca 2019/2020